Saksofonom kroz romantizam, impresionizam i savremenu muziku


Koncert „Saksofonom kroz muzičke epohe“, čija je osnovna ideja da se jedan netipični instrument predstavi u formi jednog tipičnog resitala i tako približi publici, u izvođenju saksofoniste Srđana Paunovića i pijanistkinje Valentine Nenaševe, biće održan u sredu, 7. oktobra od 20 sati, u Kulturnoj stanici Eđšeg.

Za mene lično ovaj koncert je važan zbog svog programa koji na neki način sumira sva moja znanja i iskustva stečena tokom godina studiranja i bavljenja muzikom, i kao takav predstavlja moj pogled na bavljenje klasičnom muzikom. Program je koncipiran da prikaže jedan zaista širok spektar izražajnosti saksofona u žanru klasične muzike, pa se nadam da će postići željeni efekat, i uticati na poimanje ovog instrumenta kod publike”, kaže saksofonista Srđan Paunović.

Publika će putovati kroz romantizam, impresionizam, savremenu muziku, odnosno kroz kapitalna dela autora koji su kroz ceo svoj opus prožimali elemente celokupnog muzičkog nasleđa, a izvoditi ih na saksofonu u 2020. godini, kako kaže Paunović, predstavlja poseban „vremeplov”.

Odlučio sam da na program ovog koncerta stavim dva kapitalna dela za druge instrumente, što i nije ustaljena praksa, i pomalo je „rizičan” potez, ali sam pokušao da u svojoj interpretaciji pronađem neke univerzalne zvučne nijanse, posebno u „Preludu za popodne jednog fauna” koji je originalno simfonijska poema, i zahteva od saksofona veštinu da se od takta do takta iz flaute pretvori u obou, pa nazad u flautu, zatim hornu, klarinet, violinu… a Brams je jednako izvođen na klarinetu i na violi, te sam se potrudio da u Sonati pomešam boje klarineta, viole i saksofona. Savremena muzika se sve češće izvodi na festivalima, ali je solisti i dalje bojažljivo stavljaju na program svojih solističkih resitala, pa me je to potaklo na drugi rizik – dve savremene kompozicije na programu. Ipak, mislim da će publika prihvatiti oba dela, s obzirom na to da su obe kompozicije programske, „La Lune en Paradis” je dvostavačno delo inspirisano Kamijevim „Kaligulom” i motivom Kaliguline opsesije i patnje za mesecom, dok je „Ku Ku” duhovito oslikavanje kokoški sa organske farme naspram onih industrijskih, koristeći tonske mogućnosti sopran saksofona”, ističe Srđan Paunović.

Saksofon je mlad instrument, koji ima relativno skroman repertoar kada su u pitanju dela izvorno pisana za njega. Neka od prvih dela pisali su francuski autori sredinom 19. veka. Saksofon nije imao „sreće”, te nije kao solistički instrument privukao pažnju velikih neoklasičarskih kompozitora ili modernista koji su svakako bili svesni tonskih osobina saksofona i povremeno ih koristili u svojim orkestracijama.

Tek od druge polovine 20. veka, kada brojni solisti širom sveta ispituju granice izražajnih i tehničkih mogućnosti saksofona, ovaj instrument dobija značajno na popularnosti, i postaje „violina savremene muzike” – proširene tehnike, efekti, četvrttonska skala, mogućnost da u momentu promeni dinamiku iz nečujnog subtona do fortisima. Sve ovo postaje vrlo primamljivo stvaraocima u drugoj polovini 20. veka, i tada za saksofon pišu Edison Denisov, Lučano Berio, Karlhajnc Štokhauzen i mnogi drugi. Međutim, u koncertnoj praksi se ustalilo i sviranje transkripcija dela raznih epoha, od baroka pa čak i renesansne muzike, pa sve do romantizma, a od nedavno brojni virtuozi probijaju mogućnosti instrumenta i uspevaju da izvedu na saksofonu neke od najzahtevnijih dela novijeg datuma za druge instrumente”, objašnjava Srđan Paunović.

Projekat „Saksofonom kroz muzičke epohe“ jedan je od 42 projekta koji su dobili sredstva na Javnom konkursu „Umetnici. Sad!“ a jedan od glavnih ciljeva ovog konkursa je jačanje lokalne kulturne scene. Srđan Paunović kaže da je „tamna strana“ bavljenja klasičnom muzikom u Srbiji to što je često neisplativo, te da je ovakav konkurs veoma važan za umetnike.

Uliva nam nadu da će se stvari ipak popraviti. Jako mi je drago da je Fondacija ‘Novi Sad – Evropska prestonica kulture’ moj projekat prepoznala kao nešto što će ojačati lokalnu kulturnu scenu. Imam još nekoliko zanimljivih projekata ‘u fioci’, za koje se nadam da ću uspeti da realizujem nakon ovog, kojim želim da se za početak predstavim publici kao umetnik i predstavim svoje švatanje muzike i svog instrumenta”, završava ovaj muzičar.