Концерт „Бетовену у част” на Дочеку 7529.


betovenu u čast

Различитост музичких жанрова, нови простори за културу и врхунски уметници описују новосадски Дочек. Прослављајући два календара, два датума и два рачунања времена, Дочек ће љубитељима класичне музике поклонити концерт у Културној станици Еђшег које предводе две заносне уметнице – оперска дива Агота Виткаи Кучера и вишенаграђивана пијанисткиња Јелена Симоновић Ковачевић. Њихов концерт „Бетовену у част”, поводом обележавања 250 година од Бетовеновог рођења, биће приказан 13. јануара, путем нове платформе visitns.rs.

Датум рођења овог великог композитора музичари славе као празник у целом свету, како би одали поштовање и славили музичку генијалност уметника. Чувена Берлинска филхармонија је величанствено обележила овај јубилеј Деветом симфонијом испред Бранденбуршке капије, а планирано је на стотине манифестација широм света које су због пандемије отказане.

Агота Виткаи Кучера и Јелена Симоновић Ковачевић овим поводом су припремиле концерт соло песама како би представиле непроцењиво стваралаштво генијалног Бетовена. Његов рођендан био је окидач сарадње две уметнице.

Музичари широм света скидају прашину са Бетовенових композиција. Ми смо се договориле да урадимо нешто што не може тако често да се чује на концертним подијумима. Договориле смо се да то буду Бетовенове соло песме и кренуле у истрживачки рад. Агота је много песама пронашла. Песме које се ређе изводе је лепо чути, али се на програму мора чути и циклус песама ‘Далекој драгој’, јер је то једноставно стандард”, каже пијанисткиња Јелена Симоновић Ковачевић.

На репертоару ће се најпре чути циклус соло песама рађених на Гетеове стихове. Биће извођен и циклус песама „Далекој драгој”, као и соло песме које нису толико познате. Ту су и две „Здравице” које уопште нису објављене за време Бетовеновог живота.

Бетовен је сматрао да композитор мора добро да познаје текстописца јер на тај начин може да искаже праву емоцију и да је пренесе у други језик – значи из језика писма, у језик музике. Говорим о циклусу од четири песме, преведеном као ‘Ко зна за чежњу, зна колико патим’. Занимљиво је то што је Бетовен узео два стиха из Гетеовог романа, то је арија женског лика ‘Мињон’ и написао је четири, стилски потпуно различито компонована, два стиха. Тада се први пут поред нотног текста појавило и одштампано име аутора текста. Те исте фразе су искористили и други композитори – Шопен, Шуман, Чајковски, Волф, Брамс, па можемо да чујемо исте стихове код других композитора, али је иницијатор био Бетовен. Такође ћемо изводити циклус песама ‘Далекој драгој’ који се састоји од шест песама и оне не могу појединачно да се изводе. Појављују се разне интриге у вези са тим коме је Бетовен наменио овај циклус. Није ни важно, љубав је покретач па је небитно која је жена била у питању. Даље, одабрале смо и усвојиле као циклус његове соло песме, које јако ретко могу да се нађу на репертоару, па чак и на Јујтубу”, каже Агота Виткаи Кучера.

Обе се слажу да је овај концерт био велики изазов, али се надају да ће се публици допасти њихово извођење.

На почетку смо мислиле да је прилично лако, међутим, показало се током рада да су песме изузетно захтевне. Бетовен се први пут упознао са стилом белканта када је боравио у Бечу и заиста се у неким моментима у његовој музици осећа та музикалност коју носе одређене опере. Са друге стране, он ипак припада класицима и јасна је диференцијајица између класичара и романтичара и ту смо морале да водимо доста рачуна, конкретно ја, да не повучем у оперске моменте и фразе. Верујем да смо доста радиле и да ће се то и показати”, истиче Агота и додаје да је овај концерт ипак другачиији јер нема публике:

Живо извођење и слушање, свест о тренунтку и садашњем дешавању су сасвим другачији и непоновљиви. Различите композиције данас се изводе на милион начина, ви то можете да преслушате и вратите, али тај моменат извођења у датом тренутку је незамењив”.

Надовезујући се на Аготу, а с обзиром на ситуацију, Јелена каже да се због овог концерта осећа као да ради нешто потпуно ново.

Ова година је, заиста, потпуно невероватна. Имам утисак као да сам је активно преспавала. Потпуно сам се изместила из неког свог свакодневног живота, наступа, концертирања, излазака са пријатељима да не говорим, садражаја са породицом, путовања – ово је година изолације! С друге стране, донела је ретроспекцију и размишљања о животу, о смислу, вратила нас је назад да размислимо о приоритетима, да размислимо о вредностима које смо у свакодневници заборавили. Ово је неко потпуно ново искуство, али се надам да се завршава ове године и да ћемо се следеће вратити у нормалан оквир концертирања и контакта са публиком јер нема ничег лепшаг кад видите радознале очи које се смеју или плачу док нешто изводите”, истиче Јелена Симоновић Ковачевић.

Како кажу, обе улазе у Нову годину са жељом да маске падну, да би се осмеси видели, да буде здравља, љубави, јер она покреће пуно ствари у животу, дивних концерата и лепих сарадњи као што је њихова.

Новосађани већ четврти пут за редом обележавају Дочек кроз концепт два календара, два рачунања времена, 31. децембра и 13. јануара. Европска престоница културе ове године определила се за алтернативни – онлајн формат програма, а поред наведених извођача наступиће и светски виртуоз Стефан Миленковић, млада виолинисткиња Лана Зорјан, Новосадски гудачки квинтет и други, представљајући нове просторе за културу у Новом Саду.

Детаљне информације и сатнице емитовања програма можете погледати на платформи visitns.rs.

 

Фото: Владимир Цветковић