Gabriela Sigeti: Keramika nije za plašljive


Projekat „Savremena slika u keramici”, koji spaja umeće starog zanata i savremeni umetnički izraz, biće realizovan od 2. do 5. oktobra u Kulturnoj stanici Eđšeg, sa početkom u 19 časova.

Projekat obuhvata izložbu kroz koju će biti predstavljena serija različitih radova umetnice Gabriele Sigeti. U pitanju je dvadesetak skulptura i posuda na kojima su slike i crteži. Kako kaže umetnica, predmete posmatra i shvata kao trodimenzionalne slike pre nego kao oslikane skulpture i objekte, a publici daje apsolutnu slobodu da ih vidi kako želi i može. Motivi radova su mikro i makro svet, rađanje života i njegovi čudnovati oblici i ciklusi, kojima je umetnica izrazila sklonost ka fantaziji, naivnom i bizarnom izrazu i animiranim filmovima.

Kako je sam projekat spoj starog umeća i modernog izraza, postavlja se pitanje da li je potrebno praviti kompromise u tom spoju i na koji način.

Ne bih rekla da su kompromisi potrebni ako sam svesna šta je materijal kojim radim i ne želim da bude nešto što nije. Kako poštujem proces i posedujem neophodno strpljenje, tako me inspiriše specifičnost materijala i jednako me vodi koliko i ja njega. To je samo još jedna tehnika kojom savremeni umetnik može da se izrazi. A, ona u svojoj neutralnosti niti može da sputa, niti da ograniči na bilo koji način modernu ideju i oblik”, kaže Sigeti.

Stara tehnika keramike još uvek živi i u svom čistom tradicionalnom obliku kao deo turizma i očuvanja starih zanata i običaja, ali se isto tako studira svuda u svetu i neprestano se pojavljuju novi umetnici u ovoj oblasti. Ipak, prema Gabrielinim rečima, informisanost o umetnicima keramičarima nije dovoljno dobra, čemu znatno doprinosi sveprisutna manja izložbena i galerijska zastupljenost. Iako je poslednjih godina kod nas primetno poboljšanje zbog samostalnog udruživanja i akcija samih umetnika, potrebno je više savremenih postavki keramike koje će inicirati kustosi i galeristi, tvrdi umetnica i dodaje da je rad sa keramikom zapravo put kreativnosti i iščekivanja.

Keramika ima svoju prirodu i hemiju koja diktira tehnike rada sa njom i to se ne menja, to je hiljadama godina prenošeno i usavršavano kompleksno znanje i umeće. Uz poštovanje tih osnovnih odlika, mogućnosti su beskrajne. Meni lično keramika je puno zanimljiviji medij od mnogih drugih u kojima imate apsolutnu kontrolu i diktirate svaki potez i krajnji ishod, bez puno odstupanja. Ona nije za plašljive. Šalim se, ali svakako nije za one koji nisu spremni na to da predmet u završnici ispadne sasvim drugačiji od onoga što su prvobitno zamislili, kao i na veoma retka, ali prisutna, pucanja, eksplozije, delimična ili potpuna uništenja radova, nekad i nakon dve ili više nedelje rada na njima. To je zapravo sjajna tehnika koja vežba ne vezivanje za materiju i cilj, već uživanje u samom kreativnom radu i stvaranju, putu i iščekivanju. Veoma oslobađajuća”, kaže Gabriela.

Za osavremenjivanje starog zanata prepreka, čini se, nema, jer, kako i sama umetnica tvrdi, trenutno u svetu postoji značajan broj savremenih umetnika u keramici koji joj pristupaju na najrazličitije načine, probijaju dosadašnje granice i jačaju njeno mesto među drugim dominantnijim tehnikama.

Kako je savremena umetnost u svojoj uključivosti beskrajno otvorena i prijemčiva, kao što nije bila nikad u dosada poznatoj istoriji, tako se više ne postavlja pitanje savremenosti materijala. Sve što je ikada postojalo i sve što je novootkriveno i stvoreno, istovremeno počinje da se unosi i u svet umetnosti i umetničkih dela. I kao i bilo koji drugi medij, i ovaj je jednako pogodan za ispoljavanje savremenog izraza. Ne bojim se da će se ova tehnika ikad ugasiti jer je previše zanimljiva i sa neiscrpnim mogućnostima i može da pruži doživotno istraživanje i osvajanje novog. Materijal je sveprisutan i obnovljiv i ima sve prednosti za opstanak”, smatra Sigeti.

Projekat „Savremena slika u keramici” jedan je od 42 projekta koji su dobili sredstva na Javnom konkursu lokalnim umetnicima i udruženjima, u okviru projekta „Umetnici. Sad!”, koji ima za cilj jačanje lokalne kulturne scene, podizanje njenih kapaciteta kroz mrežu kulturnih stanica, decentralizaciju kulture i razvoj publike.


Kulturna stanica Eđšeg
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.